Przestrzeń kreatywna i jej korzyści dla pracowników i dla firmy

Pomysł na stworzenie przestrzeni, która pobudzałaby do twórczego myślenia przybył do polskich biur zza oceanu. Jest to ukłon w stronę ludzi, którym płaci się za myślenie. To sposób na docenienie swojego pracownika i zmotywowania go do efektywniejszej pracy, która przekłada się na sukces całej firmy. A firma to ludzie i ich wiedza.

Bo pomysły trzeba „wychodzić”

Nie istnieje recepta na dobrą przestrzeń kreatywną. Dlaczego? Ponieważ każdy z pracowników jest inny i inne bodźce wzmagają jego pomysłowość. Przestrzeń kreatywna powinna być dostosowana do indywidualnych cech pracownika i jego osobowości. Oczywiście nie można dogodzić wszystkim, jednak istnieje kilka ogólnych prawideł. Duża, otwarta przestrzeń umożliwia swobodny przepływ informacji pomiędzy pracownikami i uaktywnia kreatywne myślenie. Pomysł nierzadko trzeba „wychodzić”, gdyż nie od dziś wiadomo, że ruch wspomaga procesy myślowego. Dlatego dobrym rozwiązaniem jest, w miarę możliwości, wybudowanie tarasu lub loggii czy nawet…wydłużenie drogi do wspólnej kuchni. Nie bez znaczenia jest także światło. Im więcej naturalnego światła, tym przebywanie w takim pomieszczeniu jest mniej nużące. Duże okna skierowane na panoramę miasta pozwalają wybiec myślom i oczom w dal w poszukiwaniu nowatorskich rozwiązań.

Wymyślone przy kserze

Badania dowodzą, że nieskrępowana niczym przestrzeń symuluje twórcze myślenie. Zdecydowana większość dobrych pomysłów ma swój początek we wspólnej kuchni czy podczas niezobowiązujących rozmów przy kserze czy podczas przerwy na papierosa. Dlatego firmy pretendujące do miana kreatywnych powinny zapewnić swoim pracownikom odpowiednią przestrzeń, która ową kreatywność wyzwalałaby. Pracownicy powinny mieć możliwość swobodnej wymiany zdań i doświadczeń, a w efekcie – generowania nowych pomysłów. Odpowiednie zaprojektowanie przestrzeni, która inspirowałby do działania jest nie lada wyzwaniem i nie każda firma może sobie pozwolić na taką ingerencję w budżet bądź układ architektoniczny biura. Nie mniej nic nie stoi na przeszkodzie, aby stworzyć więcej wspólnych pomieszczeń, albowiem kontakt z drugim człowiekiem jest nieodzownym elementem twórczego myślenia.

Cena dobrego pomysłu

Zaprojektowanie przestrzeni, która odpowiednio stymulowałaby pracowników, jest jednak nie lada wyzwaniem i nie każda firma może pozwolić sobie na taką ingerencję w budżet bądź układ architektoniczny biura. Nie mniej nic nie stoi na przeszkodzie, aby próbować stworzyć więcej przyjaznych pracownikom pomieszczeń wspólnym, albowiem kontakt z drugim człowiekiem jest nieodzownym elementem twórczego myślenia. W ten sposób tworzy się krąg niekończących się korzyści, swoiste perpetuum mobile nowoczesnego modelu biznesu. Także warto wzorem największych (i, nie bez przyczyny, najbogatszych) globalnych korporacji, zainwestować w swoich pracowników, a więc w przestrzenie kreatywne w swoim biurze.